UCZYMY SIĘ Z HISTORII

POLSKO-NIEMIECKO-UKRAIŃSKIE SEMINARIUM DLA MŁODZIEŻY
Termin:
22.11.-29.11.2018, MDSM Oświęcim
Organizatorzy:
MDSM Oświęcim, Stätte der Begegnung e.V./Niemcy, Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny w Kropywnyckim/ Ukraina
Info:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Uczymy się z Historii: Dyskryminacja - Polsko-niemiecko-ukraińskie seminarium dla studentów

Bądź zmianą, którą pragniesz ujrzeć w świecie.
Mahatma Ghandi

Chyba każdy z nas może przytoczyć przykład dyskryminacji – nie tylko z przeszłości, lecz też z dnia dzisiejszego. Dość często są to sytuacje, których byliśmy świadkami lub uczestnikami. Skąd się bierze dyskryminacja? Dlaczego jest ona wciąż obecna w naszym społeczeństwie? Te pytania pojawiły się w głowach młodych osób w Polsce, Niemczech i na Ukrainie i zmotywowały ich do wzięcia udziału w międzynarodowym seminarium „Uczymy się z Historii: Dyskryminacja”, które odbyło się w MDSM w dniach 21-29 listopada 2018 r.

Głównym założeniem semianarium było spojrzenie na kwestię dyskryminacji z perspektywy historycznej oraz współczesnej. Pierwsza część projektu była poświęcona historii Auschwitz w szerszym kontekście polityki narodowosocjalistycznej i II wojny światowej. Podczas przygotowania do wizyty w Miejscu Pamięci Auschwitz-Birkenau uczestniczki i uczestnicy omówili różnice w polskiej, ukraińskiej i niemieckiej kulturach pamięci oraz usytuowali wydarzenia z historii obozu na ogólnej osi czasu lat 30-ch i 40-ch w Europie Środkowo-Wschodniej. Wizyta w Miejscu Pamięci Auschwitz-Birkenau była jednym z punktów kulminacyjnych projektu. Wywołała ona bowiem intensywne reakcje emocjonalne oraz posłużyła impulsem do głebszych refleksji o naturze ludzkiej.

Jak to było możliwe? pytali młodzi ludzie i próbowali odsłonić mechanizmy, które doprowadziły do jednego z największych okrucieństw dwudziestego wieku. Podczas warsztatów o dyskryminacji instytucjonalnej w Trzeciej Rzeszy uczestniczki i uczestnicy seminarium dowiedzieli się więcej o róznych grupach ludzi, prześladowanych i wyeliminowanych ze społeczeństwa przez nazistów. Oś czasu została uzupełniona nowymi datami, a uczestnicy mogli sobie lepiej uświadomić, jak dużo osób padło ofiarami zbrodniczego reżimu oraz jak dużo róznych grup wówczas uważano za wrogów i prześladowano. Wystarczyło, że byłeś inny lub miałeś odrębną opinię. To jest chore – zwłaszcza kiedy wiemy, jaka za to była kara – zauważyła jedna z uczestniczek.

Te wrażenia wzmacniają się, gdy odkrywamy, iż nadal większość z tych grup społecznych jest prześladowana lub wykluczana. I z tą właśnie kwestią uczstniczki i uczestnicy pracowali w drugiej części seminarium. Najpierw zastanowili się oni nad mechanizmami dyskryminacji w świecie dzisiejszym podczas wykładu dr. Małgorzaty Kołaczek z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Szczególnie angażująca była część praktyczna, kiedy to młodzi ludzie dekonstruowali swoje własne stereotypowe myślenie lub uprzedzenia. Następnie pochylili się nad prawdziwymi sytuacjami z życia innych lub własnego doświadczenia, by przeanalizować różne role uczestników sytuacji dyskryminacyjnej. I na koniec zastanowili się nad działaniem antydyskryminacyjnym: globalnym czy lokalnym, spontanicznym czy zorganizowanym, zbiorowym czy indywidualnym. Bardzo wzbogaciła uczestników wizyta w Centrum Żydowskim w Oświęcimiu, gdzie podczas spotkania z Maciejem Zabierowskim grupa mogła porozmawiać o historii Żydów oświęcimskich, o życiu ocalałych po Holokauście, o dyskryminacji dzisaj i działaniach antydyskryminacyjnych, prowadzonych przez Centrum.

Finałowa część seminarium była poświęcona opracowaniu impulsów, które uczestnicy zebrali w trakcie seminarium. Żeby nadać temu bardziej aktywny chrakter wybrane zostały warsztaty plakatowe pod kierownictwem Ewy Natkaniec. Z jednej strony młodzi ludzie mogli użyć swojej kreatywności i wyobrażni, by zabrać słowo w kwestii dyskryminacji i wykluczenia ludzi we współczesnym świecie. Z drugiej strony była to świetna możliwość nabycia nowych umiejętności i eksplorowania pokładów swojej kreatywności. Jak przyznała się jedna z uczestniczek: Myślałam, że nie dam rady nic stworzyć. I na początku mi się nie podobał mój pomysł. Ale z biegiem warsztatów – i kiedy prezentowałam swój plakat podczas otwarcia wystawy – to poczułam, że naprawdę stworzyłam coś wartościowego.

Tydzień wypełniony wrażeniami, dyskusjami, nowymi znajomościami szybko dobiegł końca. Jednak studenci wyjechali wzbogaceni nowym doświadczeniem i motywacją do dalszych działań. A my chcemy podziękować Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży oraz Fundacji Pamięci Ofiar Obozu Zagłady Auschwitz-Birkenau za umożliwienie realizacji tego seminarium.

N. Tkachenko, edukator MDSM

Fundusz Neumannów

SZANSA NA STYPENDIUM

XVIII edycja konkursu
"Stypendium dla najzdolniejszych"

Wyniki